پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
شکل ظاهری پايه های ترانزيستورها
نوشته شده در شنبه 17 دی 1390
بازدید : 1210
نویسنده : فرزاد قاسم پور

با توجه به اینکه خیلی از دوستان میل زده بودن و در مورد شکل و ترتیب پایه های ترانزیستورها سوال کرده بودن ایندفعه یک جدول نسبتا کامل در مورد شکل ظاهری پایه های ترانزیستورها براتون میزارم امیدوارم که مفید باشه








بازدید : 1136
نویسنده : فرزاد قاسم پور
محققان «جرجیا تِک» در جدیدترین تحقیق خود نانوژنراتورها را در سطح داخلی چرخ‌های لاستیکی مجتمع کرده و امکان جمع‌آوری انرژی از حرکت خودروها را شرح داده‌اند.


به گزارش سرویس فناوری ایسنا، نانوژنراتورها برای تبدیل انرژی مکانیکی اتلافی به انرژی الکتریکی با استفاده از اثر پیزوالکتریک، طراحی می‌شوند. «ژانگ لین وانگ» و همکارانش از «جرجیا تِک» در جدیدترین تحقیق خود نانوژنراتورها را در سطح داخلی چرخ‌های لاستیکی مجتمع کرده و امکان جمع‌آوری انرژی از حرکت خودروها را شرح داده‌اند. آنها در مطالعه خود توضیح ساده‌ای از دورنمای کاربرد گسترده نانوژنراتورها در زمینه جمع‌آوری انرژی و سیستم‌های خودتوان‌دهنده ارائه کرده‌اند.

این محققان برای آزمایش‌های خود، یک چرخ دوچرخه را در یک دستگاه آزمایشگاهی نصب کردند، به طوری که می‌توانستند برای شبیه‌سازی شرایط موجود در قسمتی از چرخ که در تماس با سطح جاده است، آن را به طور متناوب فشرده و رها کنند. نانوژنراتوری که آنها به سطح این چرخ دوچرخه چسبانده بودند، با یک ساختار لرزانک آزاد طراحی شده بود و شامل پنج لایه بود؛ یک بستر پلی‌استر انعطاف‌پذیر، فیلم‌هایی از نانوسیم‌های اکسید روی بر روی سطوح بالا و پایین این بستر و الکترودهایی روی این سطوح.

a) تغییرشکل چرخ لاستیکی در طول حرکت وسیله نقلیه؛ b) دستگاه آزمایشگاهی؛ یک چرخ لاستیکی که بین دو صفحه، یکی ثابت و دیگری متحرک، تغییرشکل می‌یابد؛ c) طرح ساده ساختار این نانوژنراتور که یک لرزانک با پنج لایه است؛ d) یک عکس که نشان می‌دهد یکی از این نانوژنراتورها با نوار چسب به سطح داخلی یک چرخ لاستیکی متصل شده است

هر زمانی که این چرخ فشرده می‌شد، این نانوژنراتور یک پالس الکتریکی تولید می‌کرد. این محققان تحت شرایط آزمایشگاهی‌شان، ولتاژ و جریان خروجی این نانوژنراتور را به ترتیب 1.5 ولت و 25 نانوآمپر اندازه‌گیری کردند. این نانوژنراتور با انرژی جمع‌آوری شده، به طور مستقیم یک نمایشگر LCD کوچک را روشن کرد.

«وانگ» توضیح می‌دهد که مساحت کاری موثر نانوژنراتورشان حدود 1.5 در 0.5 سانتیمتر است و ماکزیمم چگالی توان خروجی آن به 70 میکرووات بر سانتیمترمربع می‌رسد. در مقایسه با نتایج گزارش شده تحت این شرایط در تحقیق‌های دیگر، این عملکرد کمی پایین‌تر است. همان‌طور که وانگ توضیح می‌دهد، دلیل این امر این است که لاستیک یک ماده پلاستیکی است که مقداری از انرژی مکانیکی را جذب می‌کند و میزان تغییر شکل در آن در مقایسه با یک ماده صلب تحت همان شرایط کم‌تر است. با این وجود هنوز این عملکرد خیلی خوب است.

این محققان، جزئیات نتایج کار تحقیقاتی خود را در مجله‌ی «Advanced Materials» منتشر کرده‌اند.

منبع: ایسنا.به نقل از هوپا



تولید انبوه پیلهای خورشیدی کاغذی
نوشته شده در شنبه 10 دی 1390
بازدید : 1408
نویسنده : فرزاد قاسم پور
با وجودی که هزینه‌های تحقیقاتی زیادی به پیل‌های فتوولتائیک اختصاص داده شده است، هنوز سهم انرژی خورشیدی از بازار کل انرژی بسیار ناچیز است. مشکل اصلی در این زمینه هزینه بالای پیل‌های خورشیدی سیلیکونی است که در حال حاضر اصلی‌ترین پیل‌های خورشیدی تجاری محسوب می‌شوند. مرجع فعلی مورد استفاده در زمینه پیل‌های خورشیدی، پیل‌های خورشیدی سیلیکونی بزرگ و انعطاف‌ناپذیر با بهره تبدیل انرژی بالای 10 درصد و طول عمر 25 سال است؛ با این حال می‌توان پیل‌های ارزان‌تر با بهره تبدیل 3 تا 7 درصد (شبیه برگ گیاهان) و طول عمر کمتر از 1 سال تولید کرد.

پیل‌های فتوولتائیک آلی قابلیت کاهش هزینه پیل‌های خورشیدی را دارند. همچنین اگر در این پیل‌ها از مواد مناسبی استفاده شده باشد، به‌راحتی می‌توان آنها را پس از استفاده دور ریخت. یکی از بهترین پیل‌های فتوولتائیک آلی، پیل‌های متشکل از پلیمر-فولرین است که اولین بار در سال 1992 تولید شد.

از آن زمان تاکنون کارهای زیادی برای افزایش کارایی و پایداری این پیل‌ها صورت گرفته است، اما هیچ کار مهمی روی کاهش هزینه مواد و ساده‌تر کردن فرایند تولید گزارش نشده است. اکسید ایندیوم-قلع که یک ماده گران است، همچنان جزء مهمی از پیل‌های فتوولتائیک آلی محسوب می‌شود. نشاندن این ماده روی بسترهای انعطاف‌پذیر نیز یک فرایند گران است که در خلأ صورت می‌گیرد.

اخیراً گروهی از محققان دانشگاه فناوری Chemnitz در آلمان توانسته‌اند پیل‌های خورشیدی متشکل از پلیمر/فولرین را با استفاده از یک راهکار ساده روی بسترهای کاغذی رسوب دهند. در این پیل‌های خورشیدی جدید از اکسید ایندیوم-قلع استفاده نشده و نیازی به خلأ برای انجام فرایند تولید وجود ندارد.
 
 
این پژوهشگران از یک فرایند چاپ رولی سه‌مرحله‌ای در شرایط عادی برای چاپ کل پیل خورشیدی استفاده کرده‌اند. در این پیل از یک فیلم روی اکسید شده به‌صورت طبیعی که روی کاغذ چاپ شده است، به‌عنوان کاتد استفاده می‌شود. لایه فتوولتائیک متشکل از پلیمر/فولرین با استفاده از چاپ گراور روی سطح نشانده می‌شود. پلی (4،3- اتیلن‌دیوکسی تیوفن) پلی (استایرن سولفونات) (PEDOT:PSS) که توسط چاپ فلکسوگرافی روی سطح رسوب داده می‌شود، به‌عنوان آند شفاف عمل می‌کند.

با استفاده از این روش امکان الگودهی آزاد هر سه لایه عملکردی توسط چاپ گراور و فلکسوگرافی به‌وجود می‌آید. مزیت الگودهی آزاد این سه لایه حذف فرایندهای اضافی مورد نیاز برای اتصال پیل‌های خورشیدی به مدول خورشیدی است.

با وجود ناهمواری سطحی بالای کاغذ، بهره تبدیل انرژی این پیل‌های خورشیدی تحت تابشی به‌شدت 60 میلی‌وات بر سانتی‌متر مربع حدود 3/1 درصد بود. همچنین اختلاف پتانسیل مدار باز این پیل و چگالی جریان حالت اتصال کوتاه آن به ترتیب 59/0 ولت و 6/3 میلی‌آمپر بر سانتی‌متر مربع بود. این کار یکی از اولین گام‌های مهم در زمینه «انرژی کاغذی» به‌شمار می‌رود.


جزئیات این کار در مجله Advanced Energy Materials منتشر شده است.

منبع: ستاد توسعه فناوری نانو.به نقل از هوپا



بازدید : 1143
نویسنده : فرزاد قاسم پور

یک کره عجیب به وزن 6 کیلوگرم به طرز اسرارآمیزی در 750 کیلومتری پایتخت کشور نامیبیا به زمین سقوط کرد.

 

علاوه بر بارش شگفت انگیز دانه های درشت تگرگ در بیابان نامیبیا، اکنون کره های فلزی نیز می بارند.

 

به نظر می رسد که این خبر جعلی باشد اما واقعاً اتفاق افتاده است. درحقیقت، در نیمه ماه نوامبر در فاصله 750 کیلومتری پایتخت نامیبیا یک کره فلزی به وزن 6 کیلوگرم و قطر حدود یک متر به زمین سقوط کرد و در اثر برخورد، حفره ای به عمق 33 سانتیمتر و عرض 4 متر ایجاد کرد.

 

جنبه شگفت انگیز این خبر در این است که با وجود اینکه یک ماه از این رویداد عجیب می گذرد هنوز کسی نمی داند این توپ از کجا آمده است.

 

"پل لودیک"، رئیس مرکز تجسس نامیبیا در این خصوص توضیح داد: "ساکنان و مقامات دهکده صدای انفجارات مختلفی را در شعاع سه کیلومتری شنیدند و سپس، 5 روز بعد این شیء کروی شناسایی شد."

 

این توپ اسرارآمیز فلزی در حدود 18 متر از فاصله از محل برخورد به خوبی قابل مشاهده بود. به نظر می رسد داخل این کره خالی باشد اما هنوز هیچکس این مسئله را تائید نکرده است.

 

مورد این توپ به حدی غیرقابل توضیح است که در روزهای آینده کارشناسان ناسا و اسا نیز به بررسی آن خواهند پرداخت.

 

به گفته "لودیک"، این امکان وجود دارد که این شیء، قطعات مربوط به یک فضاپیما باشد. هرچند هنوز مشخص نیست که این توپ مربوط به یک فناوری انسانی است یا خیر.

 

براساس گزارش دیسکاوری نیوز، پیش از این کره های مشابهی در مناطق دیگر زمین شناسایی شده بودند. برای مثال، در سال 2008 در یک کشتزار در برزیل یک توپ فلزی آسمانی شناخته شد.

 

در سال 2007 نیز یک کشاورز در استرالیا یک توپ دیگر را در مرزعه خود پیدا کرده بود.

منبع: کنجکاو.به نقل از هوپا




اثر کامپتون
نوشته شده در شنبه 10 دی 1390
بازدید : 1534
نویسنده : فرزاد قاسم پور

اطلاعات اولیه

زمانی که یک پرتو نور بر روی ماده‌ای می‌تابد، انواع برهمکنشهای مختلف بین فوتون و ماده متصور است (اثر تابش بر ماده). از جمله این برهمکنشها ، می‌توان به اثر کامپتون اشاره کرد. می‌توان گفت که این اثر مستقیم‌ترین گواه بر خاصیت ذره‌ای نور می‌باشد. در زندگی روزمره خود بارها این اثر را مشاهده می‌کنیم. به عنوان مثال ، نور خورشید بعد از تابش با عناصر موجود در جو زمین اندرکنش انجام می‌دهد.

تاریخچه

پایه محکم دیگر برای فرضیه کوانتومی ‌نور ، توسط فیزیکدان آمریکایی ، آرتور کامپتون (Compton) ، در سال 1992 فراهم شد. کامپتون نوازنده گیتار ، قهرمان تنیس و محقق نامداری در بررسی پرتو کیهانی بود. کامپتون دانشمند تجربی‌کار متعصبی بود که میل داشت برخورد کوانتومهای نور و الکترونها را ، عینا مانند برخورد گلوله‌های عاج بر روی میز بیلیارد ، تصور و تجسم کند. اثر کامپتون مستقیم‌ترین گواه بر طبیعت ذره‌ای تابش است.



تصویر




نظریه کلاسیک پراکندگی امواج الکترومغناطیسی

وقتی امواج الکترومغناطیسی تکفام به ذره بارداری که اندازه آن از طول موج تابش خیلی کمتر است برخورد کند، اصولا میدان الکتریکی متغیر سینوسی موج ، بر روی این ذره باردار اثر می‌گذارد. این ذره تحت تاثیر نیروی الکتریکی متغیر ، با همان فرکانس تابشی ، حرکت نوسانی هماهنگ انجام می‌دهد و چون بطور پیوسته شتاب می‌گیرد، در تمام جهات با همان فرکانس تابش الکترومغناطیسی گسیل می‌کند.

بنابراین نظریه کلاسیک پیشگویی می‌کند که تابش پراکنده دارای همان فرکانس تابش فرودی خواهد بود. ذره باردار نقش یک عامل انتقال را بازی می‌کند، زیرا انرژی را از پرتو فرودی می‌گیرد و مجددا آن را با همان فرکانس ، ولی در تمام جهات پراکنده می‌کند. نظریه کلاسیک پراکندگی برای تابش با طول موجهای مرئی و همه طول موجهای بلندتر با تجربه توافق دارد.

نظریه کوانتومی ‌پراکندگی امواج الکترومغناطیسی

در نظریه کوانتومی ، تابش الکترومغناطیسی شامل فوتونهایی است که انرژی هر یک با E = hv بیان می‌شود. چون یک فوتون را می‌توان به عنوان یک ذره با جرم سکون صفر ، که با سرعت نور حرکت می‌کند، در نظر گرفت. بزرگی اندازه حرکت خطی متناظر با این فوتون بر اساس رابطه دوبروی برابر E/c است، که با نتیجه نظریه کلاسیک توافق دارد.

هر فوتون در باریکه‌ای از تابش الکترومغناطیسی تکفام با طول موج λ دارای اندازه حرکتی برابر با h/λ می‌باشد که در آن h ثابت پلانک و λ طول موج منتسب به فوتون است. وقتی که یک باریکه الکترومغناطیسی تکفام را به عنوان مجموعه‌ای متشکل از فوتونهای ذره‌گونه ، که هر یک دارای انرژی و اندازه حرکت دقیقا معلوم هستند، در نظر بگیریم عملا پراکندگی تابش الکترومغناطیسی به صورت برخورد فوتون با یک ذره باردار درمی‌آید.

این مسئله صرفا با بکار بردن قوانین بقای اندازه حرکت و انرژی حل می‌شود. البته لازم به ذکر است که در کاربرد قوانین بقا ، به جزئیات برهمکنش توجه نمی‌شود، بلکه فقط به انرژی کل و اندازه حرکت کل قبل و بعد از برخورد پرداخته می‌شود.

مشخصات اثر کامپتون

  • بررسی برخورد کامپتون بین یک فوتون و یک الکترون مبتنی بر این فرض است که الکترون پراکنده باید تقریبا آزاد و ساکن باشد. البته ، هر الکترون موجود در ماده در حرکت است و تا حدی به اتم مادر خویش مقید است، ولی الکترونهای لایه‌های بیرونی اتم را می‌توان عملا آزاد در نظر گرفت (الکترون آزاد) ، چون انرژی بستگی آنها خیلی کمتر از انرژی یک فوتون اشعه ایکس است.

  • طول موج فوتونها باید در حد و اندازه ذره پراکننده باشد. بنابراین اثر کامپتونی که در آن فوتون توسط الکترونهای نسبتا آزاد اتم پراکنده می‌شود، توسط پرتوهای ایکس امکان پذیر است.

  • در اثر کامپتون ، برخلاف اثر فوتوالکتریک ، فوتون نابود نمی‌شود، بلکه فوتون بوسیله الکترون پراکنده می‌شود. در اینصورت مقداری از اندازه حرکت فوتون به الکترونی که در ابتدا ساکن است، منتقل می‌شود. بنابراین اندازه حرکت و در نتیجه انرژی فوتون پراکنده کمتر از اندازه حرکت و انرژی فوتون فرودی بوده و الکترون نیز دیگر ساکن نخواهد بود.

  • تغییر در طول موج فوتونهای پراکنده شده به وسیله الکترونها از رابطه زیر تبعیت می‌کند:

(Δλ = λَ - λ = hm0 (1 - CosӨ

در رابطه فوق m0 جرم سکون الکترون ، C سرعت نور ، h ثابت پلانک ، θ زاویه پراکندگی ، λ طول موج فوتون تابشی و λَ طول موج فوتون پراکنده است.


  • بر اساس رابطه فوق ، فوتونهایی که تحت زاویه 180 درجه پراکنده می‌شوند، تغییر طول موجی پیدا نمی‌کنند. (برخورد شاخ به شاخ)

  • رابطه فوق زمانی‌که ثابت پلانک به سمت صفر و جرم سکون الکترون به سمت بینهایت میل می‌کند، به نظریه کلاسیک پراکندگی تحویل می‌گردد.

منبع: رشد.به نقل از هوپا




پدیده تولید زوج
نوشته شده در شنبه 10 دی 1390
بازدید : 1203
نویسنده : فرزاد قاسم پور

دید کلی

در تعبیر رابطه معروف اینشتین (E = mc2) اصل هم ارزی جرم و انرژی بیان می‌‌شود. به عبارت دیگر ، دو کمیت جرم و انرژی به یکدیگر قابل تبدیل هستند. هرگاه تغییری در جرم حاصل شود، به وسیله تغییر دیگری در انرژی جبران می‌‌شود. برای بررسی امکان تبدیل انرژی به جرم می‌‌توان به پدیده تولید زوج اشاره کرد. به عبارت دیگر ، پدیده تولید زوج می‌‌تواند به این پرسشها پاسخ دهد که

 
  • آیا می‌‌توان از انرژی خالص ماده آفرید؟

  • یا اینکه آیا می‌‌توان انرژی سکون را به انرژی الکترومغناطیسی تبدیل کرد؟

    البته لازم به ذکر است که در چنین تبدیلاتی باید قوانین بقای انرژی ، اندازه حرکت و بار الکتریکی نقض نشود.

شرایط اولیه تولید زوج

در بین تمام ذرات شناخته شده ، الکترون دارای کوچکترین جرم سکون غیرصفر است و لذا کمترین انرژی برای تولید آن مورد نیاز است. اما می‌‌دانیم که فوتون ذره‌ای بدون بار است، در حالی که الکترون ذره‌ای باردار است. بنابراین برای اینکه قانون بقای بار الکتریکی نقض نشود، علاوه بر الکترون باید ذره باردار دیگری که بار الکتریکی آن به اندازه بار الکتریکی الکترون با علامت مخالف است، ایجاد شود. این ذره را پوزیترون می‌‌گویند که به آن پادذره الکترون نیز گفته می‌‌شود.

الکترون و پوزیترون به جز از نظر علامت بارها ، از هر نظر دیگری به هم شبیه هستند. بنابراین اگر جرم سکون الکترون و پوزیترون را m_0 بگیریم، کمترین مقدار انرژی فوتون آفرینش یک زوج الکترون و پوزیترون ، با لحاظ کردن قانون بقای انرژی برابر 2m0C2 خواهد بود و چون انرژی سکون الکترون یا پوزیترون با لحاظ کردن مقادیر جرم الکترون و سرعت نور برابر 0،51 میلیون الکترون ولت است، لذا کمترین مقدار انرژی فوتون یا به اصطلاح انرژی آستانه برای تولید باید برابر 1،02 میلیون الکترون ولت باشد. بر این اساس زوجهای الکترون فقط به وسیله فوتونهای اشعه گاما یا فوتونهای اشعه ایکس که طول موج خیلی کوتاهی دارند، قابل تولید است.

تولید زوج با انرژیهای بیشتر از انرژی آستانه

اگر انرژی یک فوتون بیشتر از انرژی آستانه برای تولید زوج الکترون و حفره باشد، مازاد انرژی (یعنی تفاضل انرژی فوتون و انرژی آستانه) به صورت انرژی جنبشی زوج آفریده شده ، ظاهر می‌‌شود. این انرژی مجموع انرژی جنبشی الکترون و پوزیترون است.

امکان تولید زوج در فضای تهی

می‌‌توان ثابت کرد که در تولید ذره و پادذره انرژی و اندازه حرکت بطور همزمان نمی‌‌توانند پایسته بمانند، مگر اینکه فوتون در نزدیکی ذره سنگینی ، همچون هسته یک اتم باشند. به بیان دیگر ، پدیده تولید زوج در فضای تهی غیرممکن است. به عنوان مثال ، فرض می‌‌کنیم که در یک فضای تهی ، فوتون ناپدید شده و یک زوج الکترون و حفره آفریده شود.

همچنین فرض کنید که ناظر نسبت به مرکز جرم الکترون و پوزیترون ساکن است. در این صورت اندازه حرکت کل الکترون و پوزیترون نسبت به این ناظر صفر خواهد بود. اما فوتونی که زوج را تولید می‌‌کند، در این چارچوب مرجع دارای اندازه حرکت غیر صفر خواهد بود، چون فوتون در هر چارچوب مرجعی همواره با سرعت C حرکت می‌‌کند. بنابراین باید قبل از برخورد اندازه حرکت فوتون را داشته باشیم، نه اندازه حرکت خالص بعد از برخورد را. بطور خلاصه ، یک فوتون نمی‌‌تواند خودبه‌خود در فضای تهی به یک زوج الکترون _ پوزیترون واپاشیده شود.

آشکارسازی زوج الکترون و پوزیترون

به دلیل اثرهای یونشی که ذرات باردار هنگام حرکت خود در گاز تولید می‌‌کنند، مسیر حرکت آنها قابل روئیت است. حال اگر در این محیط یک میدان مغناطیسی اعمال شود، در این صورت پوزیترون و الکترون به دلیل داشتن بارهای الکتریکی مخالف در قوسهای دایره‌ای با جهتهای مخالف منحرف می‌‌شوند. بنابراین مسیر الکترون و پوزیترون قابل مشاهده خواهد بود.

کشف پوزیترون

وجود پوزیترونها در سال 1307 – 1928 توسط دیراک بطور نظری پیشگویی شد. چهار سال بعد اندرسون (C.D. Anderson) در جریان مطالعاتش روی تابش کیهانی ، پوزیترون را مشاهده و مشخص کرد. کمی ‌بعد از آن بوسیله شتابدهنده‌های ذره که با چند میلیون الکترون ولت کار می‌‌کردند، زوجهای الکترون و پوزیترون در آزمایشگاه تولید شدند. امروزه مشاهده زوجهای الکترون و پوزیترون در برهمکنش فوتونهای با انرژی بالا و ماده یک پدیده عادی به شمار می‌‌روند. در سالهای 1334 – 1955 برای نخستین بار زوجهای پروتون _ پادپروتون و نوترون _ پادنوترون در آزمایشگاه آفریده شدند.

منبع: رشد.به نقل از هوپا



سال شکار آثار ناب انفجار بزرگ
نوشته شده در شنبه 10 دی 1390
بازدید : 1110
نویسنده : فرزاد قاسم پور


به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، البته اینها تنها برخی از اکتشافات پژوهشی جدی سال 2011 هستند که سایت Physics World در فهرست برترین دستاوردهای فیزیک این سال قرار داده، در حالی که یک پژوهش در مورد اصول مکانیک کوانتومی، صدرنشین این فهرست قرار گرفته است.

تغییر معانی سنجش‌های کوانتومی

جایگاه اول این دستاوردهای تحقیقاتی به «آفریم اشتاینبرگ» و همکارانش در دانشگاه تورنتوی کانادا برای کار تجربی آنها بر روی اصول مکانیک کوانتومی اختصاص یافته که با استفاده از شیوه‌ای موسوم به «سنجش ضعیف» برای اولین بار توانستند مسیرهای متوسطی از تک فوتونها را که از میان یک آزمایش شکاف دوتایی یانگ عبور می‌کردند، پیگیری کنند.

سنجش تابع موج

محققان شورای تحقیقات ملی کانادا با استفاده از سنجش ضعیف به طراحی نقشه از تابع موج یک گروه از فوتونهای یکسان بدون تخریب آنها پرداختند. این در حالی است که در پرتونگاری مقطعی کوانتومی، تابع موجی پس از نقشه‌برداری از بین می‌رود.

پنهان شدن در فضا و زمان

در جایگاه سوم این دستاوردها دو تیم از دانشگاه کورنل آمریکا به سرپرستی «الکساندر گائتا» و «امپریال» کالج لندن به رهبری مارتین مک‌کال قرار دارند. تیم مک‌کال امسال به انتشار یک تحلیل نظری از چگونگی پوشش دادن یک رویداد در زمان و مکان پرداختند. چند ماه بعد، گائتا و تیم وی دست به ساخت دستگاهی زدند که با استفاده از دو لنز شکافنده زمان به این کار پرداختند.

اندازه‌گیری جهان با استفاده از سیاه‌چاله‌ها

دانشمندان دانشگاه کپنهاگ دانمارک و دانشگاه کوئینزلند استرالیا برای استفاده از ابرسیاه‌چاله‌ها به عنوان شمع‌های استاندارد برای ایجاد سنجش‌های دقیق از فواصل کیهانی در این جایگاه قرار گرفته‌اند. این کار از آنجایی اهمیت دارد که هسته‌های کهکشانی فعال که نیروی خود را از این سیاه چاله‌های دریافت می‌کنند، در تمام بخش‌های جهان دیده شده و برخلاف ابرنواخترها که اکنون به عنوان شمعهای کهکشانی مورد استفاده‌اند، نور به دست آمده از این هسته‌ها مدت زمان بیشتری به روشنایی ادامه می‌دهند.

تبدیل تاریکی به نور

تیم کریستوفر ویلسون از دانشگاه فناوری «چالمرز سوئد» به همراه فیزیکدانانی از ژاپن، استرالیا و آمریکا توانستند برای اولین بار اثر دینامیکی کازیمیر را در آزمایشگاه مشاهده کنند. این اثر زمانی روی می‌دهد که یک آینه با چنان سرعتی در میان یک خلاء حرکت می‌کند که یک جفت فوتون مجازی از هم جدا شده و فوتونهای واقعی قابل شناسایی ایجاد می‌کنند.

دمای دوران اولیه جهان

کمی پس از انفجار بزرگ، جهان یک مایع پیچیده از کوارکها و گلئون‌های آزاد بود که در نهایت متراکم شده پروتون‌ها و نوترون‌های امروزی را تشکیل دادند.

به گزارش ایسنا، رتبه ششم فهرست 10 دستاورد برتر امسال به تیمی از فیزیکدانان آمریکا، هند و چین تعلق دارد که بهترین محاسبات این دمای چگالش را تا کنون با دو تریلیون درجه کلوین! انجام داده‌اند.

درک نوسان نوترینو

تیمی از فیزیکدانان بین‌المللی در سال 2011 بر روی آزمایش T2K در ژاپن به کار پرداخته و در آن یک پرتو از نوترینوهای موآن را در عمق 300 کیلومتری زیرزمین به یک آشکارساز پرتاب کردند. دانشمندان در آنجا دریافتند که شش نوترینو به نوترینوهای الکترونی تغییر یافته یا نوسان پیدا کرده‌اند. اگرچه اندازه‌گیری‌ها به اندازه کافی برای ادعای کشف نوسان نوترینوی موآن به الکترون کافی نبود، اما این بهترین شاهد تاکنون از امکان نوسان یک طعم نوترینو به نوع دیگر محسوب می‌شود.

ورود لیزر زنده به زندگی انسانها

 مالت گاتر و یئوک هیون یون، از دانشکده پزشکی هاروارد آمریکا در تجربه‌ای جالب از فیزیک زیستی توانستند برای اولین بار لیزری از یک سلول بیولوژیکی زنده بسازند. با تابش نور شدید آبی به مولکولهای پروتئین فلورسنت سبز درون یک سلول کبد جنینی، این مولکولها به تولید یک نور شدید، تک‌رنگ و جهت‌دار می‌پردازند. این سلولها همچنین از این آزمایش جان سالم بدر بردند که می‌تواند به تشخیص سلولهای سرطانی از سلولهای سالم در بدن کمک کند.

ساخت یک رایانه کوانتومی کامل بر روی یک تراشه

محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا جایگاه نهم این دستاوردها را برای ساخت اولین تراشه که یک نسخه کامل از معماری فون نیومان را بر روی خود جای داده، بدست آورده‌اند. این دستگاه جدید که مبتنی بر مدارهای ابررسانا و یکپارچه بر روی یک تراشه بوده، برای اجرای دو الگوریتم مهم محاسبه کوانتومی مورد استفاده قرار گرفته‌است.

مشاهده آثار ناب از انفجار بزرگ

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز و دانشگاه سنت‌مایکل ورمونت برای اولین بار موفق به شناسایی نشانه‌هایی از ابرهای گازی شدند که آثار خالص انفجار بزرگ هستند. برخلاف ابرهای دیگر در جهان دور که حاوی عناصر ایجاد شده توسط ستارگان هستند، این ابرها تنها از هیدروژن، هلیوم و لیتیوم حاصل از انفجار بزرگ برخوردارند. این ابرها در کنار ارائه شواهد محکمتری از فرضیه انفجار بزرگ، همچنین بینش بهتری از مواد اولیه ستارگان و کهکشانهای اولیه به دست می‌دهند.

منبع: ایسنا.به نقل از هوپا




پدیده نابودی زوج
نوشته شده در شنبه 10 دی 1390
بازدید : 1212
نویسنده : فرزاد قاسم پور
اطلاعات اولیه

یکی از نتایج اصل هم ارزی جرم و انرژی این است که این دو می‌‌توانند به یکدیگر تبدیل شوند. مشاهده تجربی این مسئله در فرایندهای مختلف مانند اثر فوتوالکتریک ، اثر کامپتون ، پدیده تولید زوج و … انجام شده است. در پدیده تولید زوج تابش الکترومغناطیسی در مجاورت یک هسته سنگین به دو ذره الکترون و پوزیترون واپاشیده می‌‌شود، اما پوزیترون نمی‌‌تواند طول عمر زیادی داشته باشد، چون فضا پر از الکترون است، لذا پوزیترون بعد از مدت کوتاهی از تولید شدن با یک الکترون ترکیب شده و از بین می‌‌رود و به جای آن فوتون یا تابش الکترومغناطیسی ایجاد می‌‌شود که به این پدیده نابودی زوج می‌گویند.

 

شرایط اولیه نابودی زوج

نابودی زوجهای ذره و پادذره و همراه با آن آفرینش فوتونها ، عمل عکس تولید زوج است. نابودی ماده و آفرینش انرژی الکترومغناطیسی را برای حالتی در نظر می‌‌گیریم که الکترون و پوزیترون نزدیک به هم و اساسا ساکن باشند. در آغاز اندازه حرکت خطی کل این دو ذره صفر است، بنابراین وقتی این دو ذره به هم می‌‌پیوندند و نابود می‌‌شوند، یک تک فوتون نمی‌‌تواند آفریده شود، زیرا این عمل باعث نقض قانون بقای اندازه حرکت خطی می‌‌شود، ولی اگر دو فوتون آفریده شوند که با اندازه حرکتهای مساوی و در جهتهای مخالف حرکت کنند، اندازه حرکت خطی می‌‌تواند پایسته بماند.

چنین زوج فوتونهایی دارای فرکانسها و انرژیهای یکسان هستند. در واقع می‌‌توان گفت که سه یا چند فوتون می‌‌توانند آفریده شوند، ولی با احتمال به مراتب کمتر از آفرینش دو فوتون. همین طور ، وقتی چندین زوج الکترون و پوزیترون در نزدیکی یک هسته سنگین نابود می‌‌شوند، تعداد کمی ‌از این نابودیها یک تک فوتون تولید خواهند کرد.

سرنوشت نهایی پوزیترون

سرنوشت نهایی پوزیترونها بعد از تولید در پدیده تولید زوج ، نابودی است. وقتی که یک پوزیترون با انرژی بالا ظاهر می‌‌شود، هنگام عبور از ماده ، در اثر برخوردها ، انرژی جنبشی خود را از دست می‌‌دهد و سرانجام با سرعت پایین حرکت می‌‌کند. آنگاه این پوزیترون با یک الکترون ترکیب می‌‌شود و تشکیل یک دستگاه مقید به نام پوزیترونیوم می‌‌دهد که خیلی سریع (در مدت 10^-10 ثانیه) به دو فوتون با انرژی مساوی واپاشیده می‌‌شود.

از این رو ، مرگ یک پوزیترون با ظهور دو کوانتوم نابودی یا دو فوتون ، که انرژی هریک 0،51 میلیون الکترون ولت است، خبر داده می‌‌شود. قابلیت فنا شدن پوزیترونها به دلیل ناپایداری ذاتی نیست، بلکه به خاطر احتمال زیاد برخورد آنها و نابودیهای بعدی با الکترونهاست.

جهان فرضی

در جهانی که ما در آن زندگی می‌‌کنیم، کثرت تعداد الکترون ، پروتون و نوترون (در حالت کلی ذره) برقرار است، بنابراین زمانی که پادذره‌های این ذرات خلق می‌‌شوند، بلافاصله طی فرایندهایی نابود می‌‌شوند، اما می‌‌توان فرض کرد که بخشی از جهان وجود دارد که در آن تعداد پوزیترون ، پادپروتون ، پادنوترون (در حالت کلی پادذره) زیاد است. هرچند این امر در حال حاضر فقط در حد یک حدس و گمان است.

منبع: رشد.به نقل از هوپا



پروگرمر ارزان قیمت برای میکرو کنترولرهای PIC
نوشته شده در یک شنبه 20 آذر 1390
بازدید : 2126
نویسنده : فرزاد قاسم پور
این هم یک پروگرمر بسیار ارزان قیمت که قیمتش حتی به هزار تومن هم نمیرسه برای میکرو کنترلرهای PIC که با وجود قیمت پایین همه میکرو های پرکاربرد PIC و حافظه های EEPROM رو هم ساپورت میکنه.

ارتباط این پروگرمر با کامپیوتر از طریق پورت سریال RS232 می باشد. دقت کنید که سیم ارتباطی بین کامپیوتر و پروگرمر از 70 سانتیمتر بیشتر نشه. در غیر این صورت پروگرمر به خوبی کار نخواهد کرد.

برای دانلود نرم افزار و نقشه شماتیک پروگرمر روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود با حجم 1.1 مگابایت

پسورد فایل(با حروف کوچک):

afra-electronics.blogfa.com




همه چیز درباره ی کارتهای حافظه MMC و SD
نوشته شده در یک شنبه 20 آذر 1390
بازدید : 4187
نویسنده : فرزاد قاسم پور

 

 امروزه در اکثر دستگاه های الکترونیکی که وارد بازار می شوند از کارت های حافظه یا MMC استفاده شده است و علت آن هم حجم کوچک آنها ، فضای ذخیره سازی نا محدود ، سرعت بسیار بالا ، تبادل اطلاعات سریال ، سادگی در انتقال اطلاعات دیجیتال و ... می باشد . در این مقاله که برای شما آماده کرده ایم هدف آشنایی شما با ساختار داخلی MMC ها و چگونگی ذخیره سازی اطلاعات با استفاده از دستورات 48 بیتی و پروتکل های ارسال و دریافت اطلاعات میباشد.

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید. (نظر یادتون نره)

لینک دانلود مستقیم:

دانلود با حجم 750 کیلوبایت

پسورد فایل(با حروف کوچک):

afra-electronics.blogfa.com




بازدید : 1644
نویسنده : فرزاد قاسم پور

این هم از یک مقاله فارسی بسیار جالب و مفید درباره ی چگونگی و نحوه عملکرد سیستمهای تله تکست TELETEXTکه به صورت PowerPoint در 32 صفحه برای شما دوستان عزیز تهیه کردم. امیدوارم به خوبی ازاین مقاله استفاده کنید.

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید. (نظر یادتون نره)

لینک دانلود مستقیم:

دانلود با حجم 450 کیلو بایت

پسورد فایل(با حروف کوچک):

afra-electronics.blogfa.com




بازدید : 1279
نویسنده : فرزاد قاسم پور

این هم دوتا مقاله در مورد منابع تغذیه سویچینگ Swiching Power Supply Systems که به صورت PowerPoint در اختیار شما عزیزان قرار گرفته. امیدوارم از این مقالات لذت ببرید و با نظرات خوبتون من رو هم در بهبود بخشیدن به مطالب سایت یاری کنید.

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید. (نظر یادتون نره)

لینک دانلود مستقیم:

دانلود با حجم 1.1 مگابایت

پسورد فایل(با حروف کوچک):

afra-electronics.blogfa.com




جزوه درسی سیستم تلویزیون
نوشته شده در یک شنبه 20 آذر 1390
بازدید : 2621
نویسنده : فرزاد قاسم پور

جزوه درسی سیستم تلویزیون جناب آقای مهندس خسرو رجب پور که به صورت PowerPoint در 66 صفحه برای شما عزیزان قرار گرفته. امیدوارم که از این اسلایدها نهایت استفاده رو ببرید.

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید. (نظر یادتون نره)

لینک دانلود مستقیم:

دانلود با حجم 2.5 مگابایت

پسورد فایل(با حروف کوچک):

afra-electronics.blogfa.com




کتاب طراحی عملی منبع تغذیه
نوشته شده در شنبه 19 آذر 1390
بازدید : 1458
نویسنده : فرزاد قاسم پور

power supply کتاب طراحی عملی منبع تغذیه

کتاب Practical Design Of Power Supplies شامل اصلی ترین و بنیادی ترین مباحث در زمینه منابع تغذیه است. این کتاب با مثال های فراوانی که در اختیار خواننده قرار می دهد به آسانی وی را با اصول یک منبع تغذیه آشنا می کند.
کتاب طراحی عملی منبع تغذیه نوشته Ron Lenk مشتمل بر ۲۸۰ صفحه به زبان انگلیسی می باشد و سر فصل های زیر را شامل می شود :

  • Introduction
  • Practical Selection of Topology
  • Practical Selection of Components
  • Practical Guide to Instrumentation
  • Practical Design of Magnetics
  • Practical Feedback Design
  • Practical Design of Control and Monitoring Circuitry
  • Practical Efficiency and Thermal Management
  • Practical EM1 Control
  • Practical Worst-case Analysis


دانلود دانلود مستقيم
tag حجم فايل : 13.5 مگابایت
پسورد پسورد فايل : www.elecdl.com
منبع لینک منبع




هندبوک الکترونیک قدرت رشید
نوشته شده در شنبه 19 آذر 1390
بازدید : 1576
نویسنده : فرزاد قاسم پور

Power Electronics Handbook هندبوک الکترونیک قدرت رشید

هندبوک الکترونیک قدرت رشید به سردبیری جی دیوید اروین، که یکی از چهره های شناخته شده مهندسی برق در جهان می باشد نگارش گردیده شده است. این کتاب برگرفته شده از کتابچه ها، کتابهای درسی و کتب مرجع مختلفی می باشد که در آن سعی شده به نیازهای مهندسان دانشگاهی ، صنعتی و دولتی و همچنین در هر دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد و ارائه مواد آموزشی برای تدریس پاسخ داده شده شود. نکته جالب در مورد این کتاب، این است که فصول مختلف آن توسط افراد مختلف که بعضا افراد بسیار شناخته شده هستند نگارش شده است، که می توان به مباحث زیر اشاره کرد:

 Introduction Philip Krein

The Power Diode Ali I. Maswood

Thyristors Jerry Hudgins, Enrico Santi, Antonio Caiafa, Katherine Lengel, and Patrick R. Palmer

Gate Turn-Off Thyristors Muhammad H. Rashid

Power Bipolar Transistors Marcelo Godoy Simo˜es

The Power MOSFET Issa Batarseh

Insulated Gate Bipolar Transistor S. Abedinpour and K. Shenai

MOS Controlled Thyristors (MCTs) S. Yuvarajan

Static Induction Devices Bogdan M. Wilamowski

Diode Rectifiers Yim-Shu Lee and Martin H. L. Chow

Single-Phase Controlled Rectifiers Jose´ Rodrı´guez and Alejandro Weinstein

Three-Phase Controlled Rectifiers Juan W. Dixon

DC-DC Converters Dariusz Czarkowski

Inverters Jose´ R. Espinoza

Resonant and Soft-Switching Converters S. Y. (Ron) Hui and Henry S. H. Chung

AC-AC Converters Ajit K. Chattopadhyay

DC-DC Conversion Technique and Nine Series LUO-Converters Fang Lin Luo, Hong Ye and Muhammad H. Rashid

Gate Drive Circuits M. Syed J. Asghar

Electronic Ballasts J. Marcos Alonso

Power Electronics in Capacitor Charging Applications R. Mark Nelms

Power Electronics for Renewable Energy Sources C. V. Nayar, S. M. Islam, and Hari Sharma

HVDC Transmission Vijay K. Sood

Multilevel Converters and VAR Compensation Azeddine Draou, Mustapha Benghanem, and Ali Tahri

Drive Types and Specifications Yahya Shakweh

Motor Drives M. F. Rahman, D. Patterson, A. Cheok, and R. Betts

Sensorless Vector and Direct-Torque-Controlled Drives Peter Vas and Pekka Tiitinen

Artificial-Intelligence-Based Drives Peter Vas

Power Quality S. Mark Halpin and Angela Card

Active Filters Luis Mora´n and Juan Dixon

Computer Simulation of Power Electronics and Motor Drives Michael Giesselmann


دانلود دانلود مستقيم
tag حجم فايل : 20 مگابایت
پسورد پسورد فايل : www.elecdl.com
منبع لینک منبع